onsdag 2 februari 2011

En bra dag med 3 timmars föreläsning

3 timmars föreläsning idag utan sällskap av 3 av mina närmaste tjejklasskompisar.
Men det var rätt ok i alla fall.
Trodde att det skulle bli jobbigare utan dem då förra föreläsningen med samma föreläsare var inte den bästa jag varit på, men föreläsaren var bättre idag.
Vilket förvånade mig då jag hade varit mer påläst inför förra föreläsningen än inför dagens föreläsning.
Det var intressant idag.
Det handlade om gruppdynamik i samtal, om olika grupp processer och om faser som en grupp i samtal går i genom (ursprungsfasen, etableringsfasen, första mellan fasen, revideringsfasen, andra mellan fasen, revideringsfasen, mognadsfasen, och avslutningsfasen), samt hur gruppledaren skall förhålla sig till grupp medlemmarna i dessa olika faser.
Något annat som intresserade mig var även de olika roller som skall finnas i en grupprocess. Föreläsaren identifierade sju stycken roller/karaktärer som oftast fördelas på olika människor i en grupp vid interaktionen med varandra (vid färre deltagare i en grupp kan man tydligen se att vissa människor blir bärare av flera roller).
• Initiativtagaren
• Informationsgivare och informations sökare
• Åsiktsgivare och eller åsiktstagare
• Uppmuntrare och kommunikations främjare (- ex. ser till tryggheten i gruppen, de socioemotionella främjas)
• Mäklare eller kompromiss sökare
• Standardgivare (- ex. sådan person som ser till att regler som satts upp som standard för gruppen hålls)
• Observatör (- ex: tankar kring vart man befinner sig i processen)

Satt därefter och funderade lite vilka av dessa människor jag kunde identifiera mig själv med och vilka andra roller/karaktärer jag har stött på i olika grupparbeten i och med skolan.
Efter föreläsningen verkade det som att det bara var jag som tyckte föreläsningen var intressant men men, man kan ju inte alltid tycka som alla andra. Kanske var det för att jag verkligen hade intalat mig själv redan innan föreläsningen att den här föreläsningen skulle var bättre än den i förra veckan!
Kanske var det för att jag för en gångs skull inte var så stressad över all litteratur vi skall ha läst inför seminariet nu på fredag. Nervös blir jag i morgon kväll men efter en sån bra dag som denna har jag ingen lust att vara orolig eller nedstämd!

Inga kommentarer: