lördag 16 april 2011

Inspiration

Kursen vi läser nu är sjukt tråkig! Men jag vet att den är bra att ha med sig in i uppsatsarbetet som vi ska börja lite smått med nu i de kommande veckorna då vi även går ut på ”praktik”.
Denna ”praktikperiod” är avsedd för att få inspiration till uppsatsen som man skriver två och två. Däremot behöver man inte gå ut på praktik om man inte vill. Vi har ju trotts allt en essä som ska vara inne den 2 maj, (då vi ska ha läst en hel bok jag inte börjat på än!) men vill verkligen ta denna chans man fatiskt får nu till den första riktiga introduktionen till arbetslivet.
Jag och min klasskompis som jag ska skriva uppsatsen med ska praktisera hos Pär Sonessons och c/o AB. Berättar mer om företaget senare, då jag varit där en dag men är ni riktigt nyfikna kan ni följa länken här nedan…
www.parsonesson.se

För att få ytterligare inspiration till uppsatsen och för kommande yrkesval tittar jag även på tv program som intresserar mig mycket…
Tex: ”Den hemlige miljonären”, ”Jobbjägaraen” (och även Klass 9:a” eftersom jag är mycket intresserad av att jobba med ungdomar). I morgon (söndag) börjar ett nytt program på tv 3 kl. 21.00 som heter ”Det blir bättre ” som jag verkligen ser fram emot att se, det ska handla om kända personer som har haft en svår uppväxt och sedan tagit sig ur det svåra. Såhär står det om morgondagens program. ”Svensk livsstilsserie från 2011. Säsong 1. Avsnitt 1 av 6. Morgan Alling är idag en hyllad skådespelare och regissör. Men hans väg dit har inte varit självklar. Som fyraåring tvångsomhändertogs han och hans lillebror av de sociala myndigheterna. Sedan följde år av olika fosterhemsplaceringar och barnhem. Traumatiska år som satte djupa spår i Morgan och som fick honom att starkt misstro vuxenvärlden. Han menar själv att det var fosterfamiljen Alling och teatern som blev hans räddning. ”( http://www.tv.nu/p/11041721002200tv3--p)

Så inspireras i alla fall jag till det jag pluggar till, det finns många sätt att få inspiration tv tittandet är ett av de sätt jag gillar mest, som jag tar mig tid till ibland….

Inga kommentarer: