tisdag 3 maj 2011

Heldags seminarium idag!

Här kommer dagens seminarium i korthet….
Dagen började med att vi fick sitta i smågrupper och reflektera hur vi hade tyckt och tänkt om de kapitel vi läst i boken Normer och normalitet i socialt arbete av Svensson (2007).
Därefter samlades vi i stora gruppen för större diskussion.
Här talades det om det som stod i boken om ”värdiga fattiga” och ”ovärdiga” fattiga, att det fanns ett sådant förhållningssätt förr i tiden men att det även finns ett sådant förhållningssätt i nutid hos vissa social kontor.
Det handlar om hur man bedömer de människor som kommer till socialen, hur mycket stöd kan ges, samt vill ges från socialtjänstens sida.

Efter lunch pratade vi om hur vi tänkt kring det sociala arbetet för ett år sedan då vi hade gått 2 terminer jämfört hur vi tänker nu, även detta togs först upp i mindre grupper sedan diskuterade vi det i en mellanstor grupp. Många kommenterade att de fått en bättre insikt på allt som ligger bakom det sociala arbetet, att det är inte ”bara att bevilja en massa bistånd”, eller det är inte så enkelt att ”bara prata med en klient så är problemen lösta”.
Detta var väldigt bra tankar jag verkligen förstod vad de menade med, att de förr var mer ideologiskt sätt, ”jag vill förändra världen och det kommer jag att kunna göra efter den hr utbildningen” än va de var nu.
Jag och de jag hade diskuterat med i den lilla gruppen tog även upp att vi kände oss tryggare nu efter detta år då fi har fått läsa både juridik och samtalsmetodik.
Framförallt juridiken har gjort mig mer säker på mig själv, min del i det kommande sociala arbetet.
Det känns som att lite juridik sitter i ryggraden efter att ha pluggat in så mycket inför tentan innan jul.
Samtalsmetodik avsnittet har även det gett mig mycket hur man kan förhålla sig till en klient.
Samtidigt skulle jag inte förstå lika mycket av allt det jag läser nu om jag inte redan hade läst allt det jag har läst fram tills nu.

Det är bra att få reflektera lite såhär ibland.
Ibland behövs det en lärare som pushar på lite för att man skall få igång tankegångarna och börja reflektera.
Reflektionerna gör en uppmärksam på så mycket man inte riktigt har hunnit tänka över och formulera färdigt i huvudet på något sätt.

Inga kommentarer: